2013. május 21., kedd

Kölesrizottó

Véletlenek

Nos,szerintem nincsenek.Visszagondolva apró,és nagyobb dolgokra,jó és rossz történésekre,mindig arra jutok,hogy ezek előre elrendeltetettek.S sokszor csak később,de rájövök,hogy miért is történt pont úgy,pont akkor.
Voltak sorsszerű,az egész életemet átszövő találkozások emberekkel,könyvekkel,gondolatokkal.És voltak sorsszerű,máig a mindennapok részét képező találkozások tárgyakkal,ételekkel.
A legutóbbi gasztronómiai vonatkozású nagy találkozásom a kölessel történt.A boltot,ahova natúr termékekért jártam átadták,átalakították.Hűséges vásárlóként kétszer is elmentem,de mivel a felét nem kaptam annak amit megszoktam s az új eladók is idegenek voltak,így a vásárlás sem volt annyira örömteli.Új üzlet után néztem.Ott pedig egy barátságos tulajdonos hölgy miután összeszedtem amire szükségem volt,finoman,egyáltalán nem tolakodóan ajánlotta,hogy nézzek körbe egy másik polcon is.Nos,ott akadt meg a szemem a kölesen.Vettem egy csomaggal,aztán hazafelé azon gondolkodtam,hogy ha ezt főzöm egyik ebédre a férjem kidob a lakásból...Tévedtem,nem így történt:)

Kölesrizottó

Talán nem a legjobb névválasztás,hisz rizs egyáltalán nincs benne,de leginkább a rizottóra hasonlító,nekem még jobban is ízlő étel.
Kedvcsinálónak megemlítettem ebéd előtt a köles jótékony hatásait,úgymint:a legtáplálóbb gabonaféle és az egyetlen,amely teljes értékű fehérjéket tartalmaz.Lúgos kémhatású,értékes telítetlen zsírsavakban,gazdag vitaminokban,ásványi anyagokban.Rákmegelőző,késlelteti az öregedési folyamatokat.Gyulladáscsökkentő,szabályozza a vércukorszintet és a zsíranyagcserét.Nagyon magas a rosttartalma és könnyen emészthető, ezért tisztító, salaktalanító hatású,elősegíti a normál bélműködést, annak megfelelő ritmusát, segíti a teltségérzet kialakulását.Jótékonyan hat a kötőszövet állapotára, rugalmassá, fényessé teszi a bőrt, kedvezően hat a haj, a körmök a fogak és a szem állapotára.Magas káliumtartalma szabályozza a szívizom ritmusát és működését,megtalálható benne a sejtek regenerálódásához szükséges magnézium és a vas, valamint a szellemi munkához szükséges foszfor.
A válasz pedig a következő volt:nem baj,ha egészséges,így is nagyon finom.



Hozzávalók:

egy bögre(kb.2 dl)köles
fél csirkemellfilé
egy kisebb cukkíni,
friss bazsalikom,
egy paradicsom,
2 gerezd fokhagyma
só,bors,olívaolaj

A kölest átmosom,majd háromszoros mennyiségű,enyhén sós vízben felteszem főni.
A csirkemellet apróra kockázom.Olívaolajon átpirítom,majd mellédobom a felkarikázott cukkinit.Pár perc sütés,pirítás után sózom,borsozom és belereszelem a fokhagymát.Elzárom alatta a tüzet,majd hozzáöntöm a megfőtt kölest és a felkockázott paradicsomot.Friss bazsalikommal megszórom és meglocsolom még kevés olívaolajjal.
Ez az étel hús nélkül is finom,laktató.De variálható  is az otthon található zöldségek felhasználásával.Én legközelebb baconnal és zöldspárgával fogom elkészíteni.
Amúgy a kölessel nagyon jól kiváltható a rizs,tarhonya vagy burgonyaköret.Akkor főzésnél beledobok egy kis fej vöröshagymát vagy fokhagymát,ami jobban passzol az ételhez.Ha megfőtt,apróra vágott petrezselyemmel megszórva tovább gazdagítható az íze.


4 megjegyzés:

Kati írta...

Még sosem ettem, sem kölest, sem rizottót, mindkettőt tervezem kipróbálni. Annál is inkább, mert nagyon guszta itt nálad:)

Tálaló írta...

Köszi:)Nem fogod megbánni:)

trollanyu írta...

Imádom a kölest, sós és édes változatban egyaránt. Valóban egyedülálló beltartalmi értéke van, sokkal többet kéne fogyaszanunk belőle. Szuper ötlet ez rizottó féleség is, bacon, zöldspárga és köles is van itthon, van egy érzésem, hogy ki fogom ezt próbálni:)

Tálaló írta...

Már nálunk is hetente készül,csak azt sajnálom,hogy nem előbb botlottam bele.
Hétvégén sütöttem baconba tekert zöldspárgát,és onnét jött az ötlet,hogy legközelebb feldarabolva sütöm meg őket és belekeverem kölesbe.
Örülök,hogy tetszik,s remélem ízleni fog(helyesbítek:biztos vagyok benne):))

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Légyszíves kérjed írásos beleegyezésem amennyiben az oldalon lévő írásokat,képeket használni szeretnéd.